Jak przechowywać silnik zaburtowy po sezonie?
Aby silnik służył nam na długie lata należy odpowiednio o niego zadbać. To jest raczej jasne. Problem może pojawić się w momencie, w którym przechodzimy do konkretów. Jak czyścić i przechowywać, by w sezonie obsługa silnika zaburtowego była łatwa i przede wszystkim efektywna?
Po pierwsze – czystość
Po sezonie należy pomyśleć o oczyszczeniu silnika z brudu, jaki mógł się w nim zgromadzić. Wszelkie pyły, niespalone resztki paliwa i olejów. Większość z tego możemy wyczyścić stosując odpowiednie preparaty do paliwa w odpowiednich proporcjach. Obecnie na rynku możliwe do zakupienia są preparaty stabilizujące utlenianie paliwa, zapewniające ochronę przed korozją, redukcję osadów w komorze spalania paliwa. Wystarczy tylko pływać aż zużyje się zalecaną ilość paliwa, wzbogaconą tym preparatem. Jednak jak widać trzeba to przewidzieć i zaplanować – tak aby brać pod uwagę dzień lub dwa zapasu w razie, gdyby pogoda nie sprzyjała. Należy również konserwować gaźnik na zimę. Robimy to poprzez wtryśnięcie na przepustnicę i wszystkie części ruchome preparaty czyszczące.
Po sezonie na wodzie również i zewnętrzna pokrywa silnika pewnie wygląda niezbyt zachęcająco. Aby go umyć wystarczy tylko letnia woda z mydłem, a kiedy wyschnie potraktowanie go pastą woskową.
Po drugie – przegląd
Po sezonie warto sprawdzić, czy wszystko z silnikiem w porządku. Sprawdzić kiedy ostatnio był wymieniany olej w przekładni głównej i jeśli zachodzi taka potrzeba wymienić. Niezbędne wydaje się być również opróżnienie baku. Przez czas zimowania benzyna oraz olej zmieniają swoje właściwości, rozwijają się w nich również bakterie. Takie paliwo może się na następny sezon po prostu nie nadawać do użytku.
Po trzecie – przechowywanie
Silnik na czas zimy należy zawiesić w ogrzewanym pomieszczeniu, na specjalnych kobyłkach. Najlepiej śrubą napędową w dół.
Należy również nalać niewielką ilość oleju silnikowego do cylindra. Następnie obrócić kilka razy wałem aby olej dotarł do gładzi cylindrów.
Warto także zdjąć śrubę napędową, a wał na którym jest osadzona oczyścić i posmarować cienką warstwą smaru. Uchroni to te części przed korozją.
Tak przygotowany silnik w spokoju może przeczekać do następnego sezonu.
Więcej informacji w tym temacie na www.mazuria.com/blog/obsluga-silnika-zaburtowego.html
Najnowsze komentarze